Οι διακοπές για τους Έλληνες αναμένεται να γίνουν πιο ακριβές φέτος, λόγω της αύξησης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 12%-15%, που οφείλεται σε περιβαλλοντικούς κανονισμούς και αυξημένα λειτουργικά κόστη. Αντίθετα, οι Βαλκάνιοι ταξιδιώτες θα βρουν τις διακοπές τους πιο προσιτές, καθώς οι νέες συνθήκες διευκολύνουν την πρόσβαση στην Ελλάδα. Το άρθρο εξετάζει τις οικονομικές επιπτώσεις στις οικογένειες και τις επιχειρήσεις των νησιών, καθώς και τις προτάσεις για την ανακούφιση των επιβατών.
Η έντονη φημολογία των τελευταίων ημερών για επερχόμενη αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από τον Μάιο και μετά, έχει προκαλέσει αναταραχή στο νησιωτικό κόσμο, τόσο για ζητήματα που άπτονται της καθημερινότητας των τόπων αυτών, αλλά κυρίως για το τι αρνητικές προεκτάσεις μπορεί να έχει μια τέτοια προοπτική στο φετινό καλοκαίρι.
Μπορεί να βρισκόμαστε στα τέλη Γενάρη, όμως αρκετοί είναι εκείνοι που ήδη καταστρώνουν τα πλάνα τους για τις καλοκαιρινές διακοπές, ιδιαίτερα εκείνοι που αναζητούν την καλύτερη δυνατή τιμή τόσο ως προς το κομμάτι των μετακινήσεων, αλλά κυρίως όσον αφορά το κομμάτι της διαμονής.
Ωστόσο, όποιος ξεκινάει έστω και μια πρώτη διερευνητική έρευνα για το φετινό καλοκαίρι «σκοντάφτει» στο γεγονός ότι δεν μπορεί να υπολογίσει το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, καθώς όλοι βρίσκονται εν αναμονή της κατάληξης του μπρα ντε φερ που έχει ξεκινήσει μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και των ακτοπλόων.
Η αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που αναμένεται να φτάσει το 12%-15%, αφορά την υποχρεωτική μετάβαση σε ακριβότερα, περιβαλλοντικά φιλικότερα καύσιμα, στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης», καθώς και η αύξηση του λειτουργικού κόστους των εταιριών λόγω πληθωρισμού και υψηλότερων μισθολογικών εξόδων.
Στο τραπέζι
Το υπουργείο Ναυτιλίας εξετάζει μια σειρά από μέτρα για την ανακούφιση των επιβατών και των ακτοπλοϊκών εταιριών. Ανάμεσα στα προτεινόμενα μέτρα είναι:
* Αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολογίου, που παραμένει σταθερό από το 2018, ώστε να καλύψει μέρος της αύξησης του κόστους στις άγονες γραμμές.
* Εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης ύψους 400 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με στόχο τη βελτίωση των δρομολογίων στις άγονες γραμμές.
* Επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου, ώστε να ωφεληθούν οι νησιώτες και οι επιχειρήσεις που πλήττονται από το αυξημένο μεταφορικό κόστος.
* Μακροχρόνιες συμβάσεις με τις ακτοπλοϊκές εταιρίες για τις άγονες γραμμές, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των δρομολογίων.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες υποστηρίζουν ότι τα μέτρα αυτά δεν επαρκούν για να καλύψουν το υψηλό κόστος μετάβασης στη νέα εποχή. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), οι βασικές προτάσεις τους περιλαμβάνουν:
* Κάλυψη της διαφοράς τιμής των νέων καυσίμων απευθείας στις εταιρίες εμπορίας, ώστε να διατηρηθούν προσιτές τιμές για τους επιβάτες.
* Κρατική επιδότηση στις εργοδοτικές εισφορές των ναυτικών, όπως εφαρμόζεται στην Ιταλία.
* Ανάληψη του κόστους των υποχρεωτικών εκπτώσεων για ειδικές ομάδες (πολύτεκνοι, ΑμεΑ, φοιτητές), όπως συμβαίνει με τα ΚΤΕΛ.
Η ακρίβεια στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια δεν πλήττει μόνο τους ταξιδιώτες, αλλά και το ευρύτερο εμπορικό οικοσύστημα των νησιών, το οποίο βασίζεται στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές για την προμήθεια αγαθών και πρώτων υλών. Η αύξηση του κόστους μεταφοράς αγαθών οδηγεί σε αλυσιδωτές ανατιμήσεις, επηρεάζοντας τους κλάδους της εστίασης, του λιανεμπορίου και της φιλοξενίας. Επιχειρηματίες των νησιών εκφράζουν ανησυχίες για πιθανή μείωση των κρατήσεων κατά τους θερινούς μήνες.
Τι σημαίνουν οι αυξήσεις για την τσέπη μας
Το καλοκαίρι του 2024 μια 4μελης οικογένεια που μαζί με το αυτοκίνητό της έκλεινε μετ’ επιστροφής ακτοπλοϊκά εισιτήρια με συμβατικό πλοίο έπρεπε να πληρώσει:
Πειραιάς – Πάρος – Πειραιάς: 534 ευρώ
Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς: 564 ευρώ
Πειραιάς – Σίφνος – Πειραιάς: 546 ευρώ
Πειραιάς – Ρόδος – Πειραιάς: 1.019 ευρώ
Το καλοκαίρι του 2025 μια 4μελης οικογένεια για τα παραπάνω δρομολόγια, εφόσον υιοθετηθούν οι αυξήσεις, θα πρέπει να πληρώσει:
Πειραιάς – Πάρος – Πειραιάς: 614 ευρώ
Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς: 648 ευρώ
Πειραιάς – Σίφνος – Πειραιάς: 628 ευρώ
Πειραιάς – Ρόδος – Πειραιάς: 1.172 ευρώ
Τι πληρώναμε από Θεσσαλονίκη πέρσι το καλοκαίρι
Θεσσαλονίκη – Σκιάθος
Ενδεικτική τιμή κατ’ άτομο 113,20 ευρώ (μετάβαση και επιστροφή)
Εάν υπάρχει και ΙΧ το κόστος εκτοξεύεται στα 279,80 ευρώ συνολικά.
Αν μιλάμε για μια τετραμελή οικογένεια το κόστος μόνο για τα ακτοπλοϊκά μεταφορικά μαζί με αμάξι αγγίζουν τα 620 ευρώ.
Θεσσαλονίκη – Σκόπελος
Δύο άτομα μαζί με αμάξι θα πρέπει να πληρώσουν 427 ευρώ για το πήγαινε – έλα.
Εάν πάμε πάλι στο παράδειγμα της τετραμελoύς οικογένειας το κόστος μαζί με αμάξι αγγίζει τα 660 ευρώ.
Θεσσαλονίκη – Αλόννησος
Δύο άτομα με ΙΧ θα πληρώσουν για τη μετάβαση και την επιστροφή τους 445 ευρώ, ενώ μια τετραμελής οικογένεια 675 ευρώ.
Θεσσαλονίκη – Λήμνος
Ένα άτομο, χωρίς αμάξι, θα πληρώσει 46 ευρώ για τη μετάβαση και την επιστροφή του.
Για μια τριμελή οικογένεια με αμάξι, το συνολικό ποσό φτάνει στα 262 ευρώ.
Θεσσαλονίκη – Λέσβος
Τετραμελής οικογένεια όπου τα παιδιά τους είναι άνω των 10 ετών, που θα επιβιβαστούν στο πλοίο παίρνοντας μαζί τους και το αμάξι τους, θα πρέπει να πληρώσουν συνολικά κοντά στα 530 ευρώ.
Θεσσαλονίκη – Σάμος
Με το πλοίο από Θεσσαλονίκη για Σάμο φτάνεις στο Βαθύ σε 16-20,5 ώρες και στο Καρλόβασι σε λίγο περισσότερο από 17 ώρες.
Tο πλοίο φτάνει πρώτα στο Βαθύ και ύστερα στο Καρλόβασι. Τα ακτοπλοϊκά από Θεσσαλονίκη για Σάμο ξεκινούν από 41 ευρώ.
Τους καλοκαιρινούς μήνες (αρχές Ιουνίου – μέσα Σεπτεμβρίου) τα πλοία από Θεσσαλονίκη ταξιδεύουν μόνο στο λιμάνι στο Βαθύ και όχι στο Καρλόβασι.
Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Θάσος
Αγαπημένος προορισμός πολλών οικογενειών, αλλά όχι άμεσα προσβάσιμος. Έτσι στο… τεφτέρι σημειώνονται και τα έξοδα για βενζίνες και διόδια ως Καβάλα.
Κοντά στα 45 ευρώ για βενζίνη πάνε – έλα, ενώ τα διόδια θα βγουν λίγο κάτω από 12 ευρώ.
Φτηνότερα, σε σχέση με άλλες επιλογές λόγω απόστασης που καλύπτει το πλοίο, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, καθώς για δύο άτομα με αυτοκίνητο -αναλόγως το λιμάνι αναχώρησης και άφιξης- η τιμή θα κυμανθεί από 60 έως 66 ευρώ, πάντα μιλώντας για μετάβαση και επιστροφή.
Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη
Η Σαμοθράκη αποτελεί έναν ιδιαίτερα αγαπητό εναλλακτικό προορισμό, αλλά όχι άμεσα προσβάσιμο από την πόλη μας.
Θα πρέπει οδικώς να μεταβείς έως την Αλεξανδρούπολη όπως και να επιστρέψεις από εκεί.
Επομένως θα πρέπει να υπολογίσεις ένα ποσό κοντά στα 130 ευρώ συνολικά για βενζίνες και διόδια.
Δύο άτομα με ΙΧ για να πάνε και να έρθουν από Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη με το πλοίο θα πρέπει να πληρώσουν 180 ευρώ.
Θεσσαλονίκη – Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα
Άλλος ένας… σύνθετος προορισμός. Οδικώς το Θεσσαλονίκη – Ηγουμενίτσα, μόνο για τη μετάβαση απαιτεί κοντά στα 57 ευρώ βενζίνη και 10,85 ευρώ διόδια.
Για να περάσει με το αμάξι της στην Κέρκυρα μια τετραμελής οικογένεια και να επιστρέψει πίσω στην Ηγουμενίτσα θα πρέπει να δώσει από 113 έως 123 ευρώ.
Σέρβοι, Βούλγαροι, Ρουμάνοι θα γίνουν ακόμα περισσότεροι το φετινό καλοκαίρι
Η πλήρης ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας τόσο στην ξηρά όσο και στον αέρα από την 1η Γενάρη του 2025 δημιουργεί νέα δεδομένα ενόψει του φετινού καλοκαιριού.
Οι έλεγχοι στα σύνορα με την Ελλάδα αποτελούν παρελθόν και αυτό έρχεται να αποσυμφορήσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τις ουρές που βλέπαμε τα προηγούμενα χρόνια.
Η διαδρομή μέσω Βουλγαρίας για προορισμούς όπως η Χαλκιδική, η Θάσος, ο Σταυρός, η Ασπροβάλτα θα γίνει ταχύτερη και ευκολότερη για τους ταξιδιώτες από τα Βαλκάνια.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ήδη αρκετοί Βαλκάνιοι, για μια ακόμη χρονιά, φροντίζουν από τώρα που είμαστε ακόμη στον Ιανουάριο, να κλείνουν δωμάτια σε ξενοδοχεία ή ενοικιαζόμενα για διάστημα πέντε, οκτώ ή ακόμη και δέκα ημερών για την «καρδιά» του καλοκαιριού.
Πολλές επιχειρήσεις άλλωστε που δραστηριοποιούνται στις παραπάνω τουριστικές περιοχές λειτουργούν -κάποιες εδώ και δεκαετίες μάλιστα- με επαναλαμβανόμενο πελατολόγιο, που μόλις ολοκληρώνει τις καλοκαιρινές του διακοπές, φροντίζει να κλείνει ήδη τις επόμενες.
Τα… ρουμανικά και βουλγάρικα ρεβεγιόν στη Θάσο δείχνουν το «δρόμο»
Μια μικρή «γεύση» για του τι αναμένουμε να δούμε αυτό το καλοκαίρι δόθηκε στα ρεβεγιόν της Πρωτοχρονιάς όπου εκατοντάδες Βούλγαροι και Ρουμάνοι πέρασαν τα σύνορα για να βρεθούν στη Θάσο για να υποδεχτούν το 2025 στο νησί.
Ειδικά μενού, εκδηλώσεις, Dj πάρτι και ζωντανή μουσική περιλάμβαναν τα πρωτοχρονιάτικα πάρτι που έγιναν στη Σκάλα Πρίνου, τον Θεολόγο και τα Λιμενάρια.
Οι Βαλκάνιοι, όπως και οι Τούρκοι, έχουν «χτίσει» τα τελευταία χρόνια μια σχέση αγάπης με τη Θάσο.
«Στις 22.00 φεύγετε από το Βουκουρέστι, στις 06.30 ταξιδεύετε με το φέριμποτ από την Κεραμωτή και στις 07.30 κάνετε το μπάνιο σας στις παραλίες της Θάσου» έγραφαν πέρσι το καλοκαίρι ταξιδιωτικά πρακτορεία στην Ρουμανία.
Στο «κόκκινο» ο οδικός τουρισμός το 2024
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, που δημοσίευσε το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2024 καταγράφηκαν 11,4 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 9,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 15%.
Το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, οι οδικές αφίξεις από τη Βουλγαρία αυξήθηκαν κατά 83.000, φτάνοντας τις 5,1 εκατομμύρια. Η Τουρκία κατέγραψε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση, με τις αφίξεις να είναι περισσότερες κατά 323.000, φτάνοντας συνολικά τις 1,4 εκατομμύρια. Από τη Βόρεια Μακεδονία, οι αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 3,2 εκατομμύρια.
Οι καλοκαιρινές επιδόσεις των οδικών αφίξεων
Τον Ιούνιο ανήλθαν σε 1,5 εκατ. με αύξηση +189 χιλ./+14,5%. Το τρίτο τρίμηνο η αύξηση συνεχίστηκε καθώς τον Ιούλιο καταγράφηκαν 2,3 εκατ. αφίξεις, σημειώνοντας αύξηση +277 χιλ./+13,9%. Τον Αύγουστο καταγράφηκαν 2,5 εκατ. αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση +315 χιλ./+14,5%.